Find din billige skiferie her
Ændre børns alder
Du kan også kontakte os på 97 325 325
Dag 2 på Dachstein

søndag d. 10. januar 2016

- Dachstein-gletsjeren

Køkkenet var godt … Vi fik i hvert fald spist rigeligt. Men når der på ankomstaftenen både er almindelig buffet og dessertbuffet, og man har været ude i sneen hele dagen, skal det vel nærmest gå galt. Det betød også, at vi sprang wellness-besøget over og gik mere eller mindre direkte i seng.

Da vi vågnede i morges, var det helt gråt udenfor. Tågen hang om huse og træer som et vådt slør, og det så ikke særlig indbydende ud. Efter morgenmaden tjekkede vi webcams på Dachstein-gletsjeren, og deroppe skinnede solen. Da det samtidig var sidste dag, kabineliften kørte derop inden en større renovationsgennemgang, var det ret oplagt. Det eneste, der afholdt os fra det, var, at det var søndag, sidste dag og sol på toppen. Med tanke på gårsdagens menneskehav på pisterne kunne det vel kun betyde at Dachstein var plastret til med folk?

Vi tog bilen derop. Det tog en halv time modsat skibussens time. Når man har liftkort, koster det ikke noget at køre på bomvejen derop. Endnu et lille tip: Hvis det har sneet, og man ikke har snekæder, skal man bare holde sig til bussen.

Da vi kom op til parkeringspladsen i 1700 meters højde, holdt der forbavsende få biler. Det viste sig oven i købet, at mange af de mennesker, der var kommet, ikke var skiløbere.

Liftturen op til gletsjeren er ret speciel. Dachstein-massivets øverste 1000 meter er nærmest lodrette klipper, og kabinebanen udemærker sig ved ikke at være understøttet. Det betyder, at wiren er et langt spænd, og at man det sidste stykke nærmest stiger lodret op. Desuden kan man som noget helt unikt stå oven på kabinen under luftfarten! Noget, jeg ikke har set før.

100 flotte udsigtsbilleder senere klikkede vi skiene på. Sneen på Dachsteins pister var ”Weltklasse”. 100% natursne og ikke en eneste plet med is. Med helt enorm plads på de ikke alt for stejle pister var det bare at slippe bremsen. Heroppe mellem 2300 og 2700 meters højde er der koldt, og det giver god sne, selvom det har knebet med snefald i regionen. De sidste dages centimeter lå stadig urørte på områderne uden for de gode pister, så det lykkedes os oven i købet at få lavet et par puddersving.

Læs med i næste blogpost og hør, hvad vi oplevede på dag 3.

Mvh.

Morten og Asbjørn
(far og søn, der lever og ånder for skiløbet, eventyret og alle de oplevelser, de kan få sammen).