Skisikkerhed
Der er mange måder, hvorpå man kan forbedre skisikkerhed og undgå af forvolde skader på sig selv og andre.
Færre skiskader - Danmarks Skiforbund
Danmarks Skiforbund kører en kampagne for færre skiskader. Læs deres gode råd i denne folder. Du kan også downloade deres app https://www.sos.dk/da/privat/paa-rejse/sikker-p-ski-app/.
Vi har ogsÃ¥ følgende gode rÃ¥d, som vi anbefaler, at du læser:Â
Kondition
Forsøg ikke at komme i form ved at begynde at løbe på ski. Du skal være i form, før du bevæger dig til toppen af bjerget. Dårlig form er en af hovedårsagerne til skiskader. Forbered dig på skituren, flere måneder før du tager af sted, med henblik på skiløb. Gennemfør et trænings- og styrketræningsprogram, som har til hensigt at styrke muskulaturen ved hofter og lår. Cykling og svømning er gode idrætsgrene til dette.
Skiskole
Lær den rigtige teknik gennem instruktion. Teknisk dygtige udøvere har færre skader end teknisk dårlige. En dygtig instruktør kan hurtigt bringe dig væk fra begynderstadiet. Selv dygtige skiløbere kan have gavn af instruktion til at forfine teknikken, hvilket nedsætter risikoen for skader. Forvent ikke, at familie, venner og bekendte kan give god instruktion.
Ski
Udstyret skal være i overensstemmelse med din kropsbygning og dine tekniske færdigheder. Moderne skibindinger er udformet med henblik på at reducere især knæskader. Hvis du benytter egne ski, skal du få kontrolleret bindingernee på et skiværksted hvert år. Når du lejer, skal bindingerne testes, mens du ser på.
Øjenbeskyttelse
Skibriller giver god beskyttelse. Anvend briller med UV-filter.
Skihjelm
Vi anbefaler alle at bære hjelm under alpint skiløb og snowboarding.
I Salzburgerland er det lovpligtigt, at børn til og med 15 Ã¥r bærer hjelm, og i Italien er det lovpligtigt, at børn til og med 14 Ã¥r bærer hjelm, nÃ¥r de praktiserer vintersportsaktiviteter. Â
Rygskjold
Mange skiløbere løber tæt på deres egen formåen. Det betyder bl.a. væsentligt mere spektakulære styrt, når man kommer over på den forkerte side af grænsen. Heldigvis er der mange, der har opdaget fornuften i at passe på sig selv, og hjelmen er efterhånden et ganske almindeligt syn - særligt blandt freestyle- og freerideløberne. De seneste år er det også blevet mere almindeligt at bruge rygskjold, så også ryggen beskyttes noget mere. For mange er rygskjoldet endda blevet en vigtigere bestanddel end hjelmen.
Skistøvler
Det moderne skistøvledesign har reduceret antallet af benskader . Når der skal vælges, er såvel tilpasning som komfort vigtig. Prøv at tilpasse skistøvlen i udlejningen. Simuler skiløb, så længe det er muligt. Hvis støvlen ikke passer i udlejningen, passer den slet ikke på pisten! Dårlige pasforhold reducerer evnen til at kontrollere skiene og øger risikoen for ulykker.
Opmærksomhed på træthed
Træthed er en af de store uheldsfaktorer. Skiløb forudsætter fint koordinerede muskelkontraktioner. En forståelse af egne fysiske grænser vil hjælpe dig til at undgå uheld, når trætheden melder sig.
Stolelifte
Et af de mest farlige steder i bjergene er ikke den sorte piste. Nej, det er i stolelifte, mange kommer galt af sted.
Der sker mange knæskader - især i forbindelse med, at man forlader liften. Oftest sker de, når en skiløber står på din bagski. Dette resulterer i et baguddrejende fald, som er mekanismen bag knæskader. Når du benytter firesæderslifte, så vælg gerne et ydersæde, hvis du er nybegynder. Så skal du nemlig ikke undgå to medskiløbere. Som nybegynder bør du måske også undgå at køre med snowboardere. Snowboardere sidder med deres snowboards i en vinkel på 45 grader. På grund af denne vinkel er der risiko for, at de vil stige ned på din bagski med et fald til følge.
Kunsten at falde
Alle har prøvet at falde. Undersøgelse af skiskader har afsløret, at en række manøvrer er potentielt farlige og vil udløse knæskader.
Disse opstår, når skiløberen:
- Forsøger at komme op efter et fald, før bevægelsen er standset.
- Forsøger at opnå kontrol i en ubalanceret stilling.
- Forsøger at sætte sig efter mistet kontrol.Â
En profil, som er genkendelig:
- Arm mod bakken er bagerst
- I ubalance bagud
- Øverste ski er uden vægt
- Hoften falder neden for knæeneÂ
Det anbefales, at du:
- Holder armene foran dig
- Holder skiene samlet
- Har hænderne over skiene
- Ikke strækker benene, når du falder. Hold dem bøjet
- Ikke forsøger at rejse dig, før du er holdt op med at glideÂ
Skistavstrop
Anvend ikke skistavstrop. Anvendelse af skistavstrop øger sandsynligheden for skade på hænder og arme og især på tommelfingeren. Stroppen låser håndled og hånd til staven. Staven fungerer som løftestang mod tomlen, hvilke kan medføre skade.
Tænk dig om og undgå skiskader
De hyppigste årsager til skader er dels sammenstød mellem skiløbere, og dels at bindingerne ikke udløses ved fald.
Du risikerer bøde (og endda fængselstraf), hvis du forårsager skade på en anden skiløber. Derfor har det internationale skiforbund, FIS, nedfældet regler for, hvordan man skal færdes på pisterne. Disse danner faktisk juridisk grundlag ved afgørelse af tvistigheder.
Overhold dem - så udsætter du ikke dig selv og andre for unødig fare.
FIS Færdselsregler:
- Man skal færdes på ski på en sådan måde, at andre ikke udsættes for fare eller kommer til skade.
- Hastighed og teknik skal tilpasses egne færdigheder samt terræn og vejrforhold.
- Vælg spor, så ingen andre generes eller udsættes for fare.
- Ved overhaling skal der holdes afstand, så den overhalede sikres tilstrækkelig bevægelsesfrihed.
- Kontroller, at krydsning af pisten sker uden fare for andre.
- Stop ikke op på skråninger, hvor udsigten er dårlig.
- Opstigning skal foretages i pistens udkant.
- Respekter afmærkning og forbud.
- Man er forpligtet til at yde hjælp til tilskadekomne.
- Ved uheld har man pligt til at identificere sig - uanset om man er involveret eller ej.
 Den næsthyppigste årsag til skader er, at bindingerne ikke udløses ved fald.
Lær at teste udløsningen selv
- Forbindingen testes ved at kantstille skien ud til siden. Drej kroppen til modsatte side, sæt begge stave i sneen og vrid foden indad. Bindingen er korrekt indstillet, hvis man lige akkurat kan vride støvlespidsen ud af bindingen.
- Bagbindindingen testes ved at sætte skien sÃ¥ langt tilbage som muligt. Sæt begge skistave i sneen foran dig. Bindingen er korrekt indstillet, hvis man ved egen kraft lige akkurat kan hive støvlehælen op.Â