>> Denne side opdateres løbende <<
 
 

SENESTE NYT: 20/01, 2022 - opdateret indrejse information vedr. Østrig

 

Østrig

OPDATERET 20/01, 2022

NYE REGLER FRA 24. JANUAR 2022 

BREAKING: Østrig har ikke længere Danmark på den særlige risikoliste, hvilket betyder at der nu er lempelser på indrejsekravet.

Voksne 15* - 99 år

- man har 3 vaccinationer 

eller når en af de følgende kombinationer er opfyldt:
 
- man er vaccineret 2 gange og derefter er blevet smittet***

- man har været smittet*** og så har fået 2 vaccinationer

- man har været smittet, er vaccineret og derefter igen er blevet smittet***

- man har været smittet indenfor 180 dage, og har en negativ PCR (max 72 timer). Er du er smittet indenfor de seneste 90 dage, skal du have lægeerklæring.

- man er vaccineret 1. gang, så har været smittet***, derefter er blevet vaccineret 2. gang

2 stik** og PCR test max 72 timer

Unge 12 - 15

2 stik og negativ PCR (72 timer) eller Holiday-Ninja-Pass

Børn 6 - 12 år Mundbind
Småbørn 0 - 6 år Ingen

*Født før den 1. september 2006
** Andet stik må pr. 1/2 2022 ikke være ældre end 180 dage for ophold i Østrig.
*** tidligere smitte gælder i 180 dage.

Personer, som har været smittet i løbet af de seneste 90 dage, kan indrejse med lægeerklæring i stedet for PCR test - kan hentes her på tysk og engelsk.

Booster-vaccinen (tredje stik) er gyldig fra vaccinationstidspunktet. 
Et stik med Johnson&Johnson er lig med 2 stik fra en anden vaccinetype.

Kan du ikke imødekomme ovenstående krav, skal du i 10 dages karantæne der kan brydes på 5. dagen ved negativ test og skal ved indrejse til Østrig udfylde denne registrering

Undtagelser:

Hvis man af helbredsmæssige grunde ikke kan vaccineres, gælder en PCR-test, der er maksimalt 48 timer gammel. Lægeerklæring på tysk eller engelsk skal medbringes.

Du skal til enhver tid kunne fremvise ovenstående. 

 

Reglerne for børn

Børn under 12 år: 

Er fritaget for krav om vaccine og test.

Børn fra 12 år og født på eller efter den 1. september 2006: 

Man behøver ikke NINJA Pass, hvis man er fuldt vaccineret med 2 stik samt kan vise en negativ PCR-test (72 timer) eller er tidligere smittet (90 dage).

Når der kan fremvises dokumentation for 2 vaccinationer og en negativ PCR-test er der ikke behov for at udfylde Holiday-Ninja-Pass.

Hvis den mindreårige kan fremvise en negativ PCR-test, men ikke er fuldt vaccineret (2 stik) og ikke har været tidligere smittet, er der mulighed for at opnå 2G-status ved regelmæssig testning jf. "Holiday-Ninja-Pass": 

Med to PCR- og en antigentest i løbet af en uge kan alle faciliteter benyttes, hvor der kræves 2G-status. PCR-tests er gyldige i 72 timer, antigentests i 48 timer. Testresultaterne skal registreres i "Holiday-Ninja-Pass", og de respektive testcertifikater skal også medbringes. "Holiday-Ninja-Pass" er kun gyldig, hvis der er gennemgående gyldige, negative testresultater. 

Selve "Holiday-Ninja-Pass" bør downloades og udskrives inden afrejse. Den negative test, som er nødvendig ved indrejse, skrives ind i "Holiday-Ninja-Pass".

Download Holiday-Nínja-Pass her: 
https://info.bmlrt.gv.at/dam/jcr:81719c3a-d411-4ced-bcd6-58ac69f84c90/Holiday_Ninja_Pass_engl_FINAL.pdf

 

 

 

 

 

 

Mundbind

Der skal bæres FFP2-maske i gondoler/lifter/butikker/restauranter/offentlige steder.

Yderligere info

Barer og restauranter lukker klokken 22

Vi anbefaler at man printer sit Coronapas, så det altid kan fremvises i tilfælde af telefonen løber tør for strøm

Se mere her: https://www.austria.info/dk/coronavirus-og-rejser-i-oestrig

Står du med kort til afrejse og skal have sin situation afklaret anbefaler vi at man kontakter de østrigske sundhedsmyndigheders hotline på +43 800 555 621,hvor de også taler engelsk, med henblik på at få vejledning i evt. mulighed for undtagelse for karantæne ved indrejse.

Kørsel gennem Tyskland

Indrejsende i transit, der både er færdigvaccineret og som har været positiv testet (gennembrudsinfektion), betragtes i Tyskland fortsat som vaccinerede og kan opholde sig i Tyskland uden, at skulle i karantæne. 

Du skal registrere din indrejse i Tyskland hvis du opholder dig i landet i mere end 24 timer. Brug linket her: https://einreiseanmeldung.de

Læs det hele her https://tyskland.um.dk/rejse-og-ophold/nycoronavirus-covid19-tyskland

Flyrejse via St. Gallen i Schweiz

Der er følgende foranstaltninger i forbindelses med din rejse du skal være opmærksom på.

Vigtigt:
Du skal udfylde denne formular https://swissplf.admin.ch/formular – det kan tidligst ske 48 timer før afrejse.

Derudover gælder samme indrejseregler som til Østrig.

Busgæster

Læs mere omkring busrejser her.

Italien

OPDATERET 6/1 - nye regler for gyldighedsperioden af din vaccine.

Italien er åbent for skiturister.
Du skal bare have et Green Pass.

For at få et Green Pass skal du være vaccineret 2 gange fra 12 år (gælder 9 måneder efter stik 2. Er dit andet stik mere end 270 dage gammelt, kræves der et booster stik) eller tidligere smittet inden for de sidste 6 måneder.

Pr. 1. februar 2022 gælder stik 2 i 6 måneder. Er dit andet stik mere end 180 dage gammelt, kræves der et booster stik.

Derudover SKAL du medbringe en negativ PCR-test (48 timer) eller kviktest (24 timer) fra 6 år og op. 

Derudover skal du bære FFP2 mundbind i rum, hvor der opstår trængsel, når du bevæger dig rundt på restauranter og i lifter/gondoler.

Ved indrejse til Italien skal denne indrejseformular udfyldes: https://app.euplf.eu/#/

Som skigæst til Italien, der skal lande i Innsbruck er man "i transit" og skal ikke opfylde de østrigske indrejseregler.
Det samme gælder kør-selv gæster.

 

Vigtigt

Vi anbefaler at du bestiller tid til PCR test i god tid eller alternativt bruger en privat udbyder.

Nye restriktioner eller lempelser af eksisterende restriktioner kan indføres med meget kort varsel. Du bør derfor holde dig løbende opdateret via udenrigsministeriets gældende rejsevejledninger for Østrig og Italien. Du bør altid følge lokale myndigheders anvisninger.

 

Særligt for vores busgæster

Gæster til Østrig med bus

For busrejser til Østrig se gældende indrejseregler øverst på denne side.

Generelle retningslinjer i forbindelse med Covid-19

  • Der skal bruges mundbind ombord på bussen.
  • Alkohol må ikke serveres ombord.
  • Vis hensyn til dine medrejsende – Bevæg dig mindst muligt rundt i bussen.
  • Håndsprit er tilgængeligt ombord.
  • Begrænsede muligheder for at købe forplejning undervejs på rastepladser. Vi henstiller til, du selv medbringer din forplejning.

Øvrige oplysninger:

Bussen rengøres inden afgang fra Danmark og samt efter ankomst på destinationen.

 

Gæster til Italien med bus

Vi har modtaget nedentående fra SneXpressen til dig der skal rejse til Italien med bus.

Du skal fremvise negativ covid-19 test inden ombordstigning på bussen i Danmark 

For at kunne rejse skal du kunne fremvise enten en negativ PCR-test (maksimalt 48 timer gammel ved ombordstigning) ELLER en Quick-test (maksimalt 24 timer gammel ved ombord stigning) 

Dette er et krav gældende for alle undtaget børn under 6 år. 

Kravet gælder for ALLE uanset om du er vaccineret, har immunitetspas eller ikke er vaccineret. 

Som rejsende skal du altså kunne fremvise en gyldig negativ PCR-test eller en Quick/Antigentest BÅDE ved ombord stigning i Danmark og ved indrejse til Italien. 

Vær derfor opmærksom på at tidspunktet for prøvetagningen matcher ovenstående krav. 

Det er tilladt at benytte sig af to forskellige test for at leve op til de tidsmæssige krav. 

Dvs. man kan benytte en Quick/Antigentest ved ombordstigning samt en PCR-test til indrejsen til Italien. 

Hvad gør vi og vores samarbejdspartnere

På vores Alpeffect Hotels er nye og skrappe rutiner indført for din og vores sikkerhed:

  • Ekstra rengøring
  • Personale uddannes i nye rutiner
  • Håndspritstationer tilgængeligt 
  • Alle dørhåndtag desinficeres dagligt
  • Engangshandsker og eget bestik i buffeten
  • Alle gæster får tildelt eget bord ved spisning. Menukort udleveres kun efter ønske
  • Pool og wellness rengøres dagligt og begrænsninger på antallet af brugere samtidig.
  • Vi følger de lokale myndigheders anbefalinger
  • Sikker Check-in proces.
  • Hold afstand til både gæster og personale

Oftest stillede spørgsmål

Er I medlem af rejsegarantifonden?
-Ja det er vi. Vi har medlemsnummer 1226.

Er restauranterne på hotellerne åbne?
- Ja det er de. Hver familie/gruppe får tildelt jeres eget bord, som er jeres under hele ferien.

Er der buffet på hotellerne?
Ja nogle steder er der buffet, andre steder er der tallerken servering. 

Kan man benytte wellness og swimmingpools?
Ja det kan du. 

 

Nedenfor kan du se en oversigt over nogle af de spørgsmål, vi ofte bliver stillet. Finder du ikke svar på dit spørgsmål i oversigten, er du meget velkommen til at kontakte os.   

1. Annullering af rejse  
2. Returnering af mine penge 
3. Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser 
4. Er jeg sikker på mit hotel, i forhold til hygiejne, myndighedskrav og smittefare 
5. Er flyene fyldt til sidste sæde ved flyrejser 
6. Afbrudt ferie og hjemrejse 
7. Er der skiskole 
8. Hvad er en pakkerejse

 

1: Kan jeg annullere min skiferie? 

 A: Skiferier i indeværende vintersæson, kan ikke længere frit annulleres.
Du kan kvit og frit annullere din skiferie for vinter 2021/2022 frem til 1/9 (2021). En annullering inden denne dato vil give dig alle penge retur.
Efter 1/9 2021 kan du ikke annullere din rejse, uden at miste dit depositum og/eller dine indbetalte penge.  

Du kan med fordel tegne vores helt nye TRYGHEDSFORSIKRING. Dette skal gøres i bestillingsøjeblikket eller senest 7 dage efter din bestilling af en skiferie. Desuden kan du tegne en afbestillingsforsikring, der dækker ved sygdom. 

Skulle Udenrigsministeriet fraråde unødvendige rejser til dit rejseland på afrejsetidspunkt vil vi automatisk annullere din rejse og tilbagebetale dit tilgodehavende.  

 

2: Kan jeg få mine indbetalte penge retur? 

 A: Frem til 1/9 får du alle dine indbetalte penge retur, hvis du ikke ønsker at tage på skiferie med os. Efter denne datoer kan du få dine penge retur, hvis du har tegnet vores TRYGHEDSFORSIKRING eller hvis vi ikke kan gennemføre din rejse. (Se de næste 2 spørgsmål)
   
Dette kan ske op til 31 dage før din check-in på dit bestilte hotel eller lejlighed.
Med denne forsikring stiller vi ingen spørgsmål – vi tilbagebetaler blot dine penge. Læs mere om TRYGHEDSFORSIKRINGEN her. 

 

3: Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser? 

 A: Når Udenrigsministeriet fraråder ikke nødvendige rejser til et land, sender vi ikke gæster afsted og gæster på rejsemålet skal rejse hjem i god ro og orden. 

Gæster som har bestilt en rejse hos os og som ikke kan komme afsted, vil få samtlige deres indbetalte penge retur på deres konto. Dette er gældende 14 dage før din afrejse og helt op til afrejsedagen.

 

4: Er jeg sikker på mit hotel, i forhold til hygiejne, myndighedskrav og smittefare? 

 A: Alle hoteller i Østrig og Italien vil kun være åbne, såfremt de kan overholde deres nationale myndigheders anvisninger. 

Højmark Rejsers Alpeffect Hotels - vores egne hoteller i Østrig, vil være åbne og vi vil på disse 9 hoteller følge de højeste krav, der sættes af henholdsvis de danske og de østrigske myndigheder.  

  • Der vil være håndsprit ved indgangen til restauranten og fællesområderne til fri afbenyttelse.   
  • Vi har udvidet vores rengøringsfrekvens på alle vores hoteller. Det betyder, at der er iværksat procedure for afspritning af de arealer, der ofte berøres af gæster. 
  • Vi har altid et stort fokus på fødevaresikkerhed, og sørger i øjeblikket for at være ekstra opmærksomme, når vi forbereder maden i vores køkken.  

 

5: Er fly/busserne fyldt til sidste sæde på min rejse? 

 A: Vi følger den lovgivning, der er på området.

      Er der restriktioner omkring brug af mundbind så vil alle vores gæster også bliver informeret omkring dette inden afrejse.  

 

6: Afbrudt ferie og hjemrejse? 

 A: Hvis du ønsker at afbryde din ferie og rejse hjem før tid, så er det din egen rejseforsikring, der skal dække eventuelle omkostninger. 

 

7: Er der skiskole? 

 A: Ja det vil være muligt at komme på skiskole. 

 

8: Hvad er en pakke rejse?

 A: En pakkerejse består af minimum to af følgende rejseydelser:

  • Transport
  • Indkvartering
  • Turistmæssig ydelse
  • Billeje  

 

Transport = Fx fly, bus, tog, færge m.m.
Indkvartering = Fx hotel, vandrehjem, sommerhus, campinghytte m.m.
Turistmæssig ydelse = kan være mange forskellige ting. Det afgørende er, at det er væsentligt i forhold til det samlede produkt, hvor det er kombineret med en af de tre andre.

Eksempler på turistmæssige ydelser, der kan være væsentlige: Billet til fodboldkamp, koncertbillet, yogakursus, jagt, dykning, greenfee til golf, skileje, liftkort.


Da vi altid og udelukkende sælger skiferie med liftkort inklusiv i prisen, køber du ALTID en pakkerejse hos os.

 

Læs mereMinimér

Forsikring

Vi har lanceret en TRYGHEDSFORSIKRING.
Forsikringen som giver dig maksimal tryghed i den situation verden befinder sig i idag.

Med vores nye unikke forsikring har du muligheden for at annullere eller frit ombooke din skitur op til 31 dage før afrejse.

LÆS OM DEN HER

Vil du sikre dig og dine rejsefæller den perfekte skiferie?

Du har muligheden for, at få os til at sammensætte et skræddersyet tilbud, der matcher dine ønsker og behov - ud fra vores ekspertise.

Højmark Rejsers rejseprogram, giver dig mulighed for at vælge mellem:

  • Wagrain
  • Schladming
  • Saalbach
  • Zauchensee
  • Zell am See
  • Bad Gastein
  • St. Johann
  • Obertauern
  • Ischgl
  • St. Anton
  • Livigno
  • Canazei

SLIP FOR AT STÅ MED DET HELE SELV!...

Gør brug af vores meget erfarne og passionerede rejserådgivere allerede i dag. De har alle et detaljeret kendskab til vores rejser og hoteller. Faktisk har de i gennemsnit været hos os i 9 år.

Tilbudsformular

Angiv dit telefonnummer
Skriv gerne så mange informationer som muligt, f.eks.: - Antal personer, Antal skidage, Rejseuge & Hvor I vil hen osv.
97 325 325 Min billet
Skiferie - Højmark Rejser