Luk menu

mandag D. 01. august 2022

Dachstein - et fantastisk vinterrige

Det er utroligt hvad sne gør ved folk. Ikke bare skiløbere og andre vinterelskere, men alle på tværs af køn, alder og nationalitet.

I hvert fald er sneen på Dachstein, i juli, dragende på mange. Og gennem hele sommeren, med store smil på læberne,  løber europæere, asiater, arabere og amerikanere rundt i sneen, kaster med den, ruller i den eller ruller et familiemedlem i den, som små børn i parkerne når, der efterhånden en sjælden gang i mellem, kommer sne i Danmark.

Et besøg på Dachstein er en kæmpe oplevelse for hele familien og et must, hvis man er på ferie i Schladming. Og, det er super let.

Vi bestilte plads i kabinebanen dagen før. Eller, det vil sige vi spurgte receptionisten på Hotel Planai, hvordan man kom derop og hun sørgede for, at bestille billetter og tid og anvise bus og bustider!

Man tager bussen lige udenfor hotellet og en lille time senere, står man af udenfor kabinebanen i 1700 meters højde.

Udstyret med et Sommerkort, kører man gratis med bussen og selv kabinebanen er gratis. Normalt koster en tur op og ned €45 pr. person, så alene det, at spare 1350 kr. gør sådan en feriedag meget bedre.

Fra hotellet havde de udstyret os med vores bookingpapir. Vi skulle med kabinen op klokken 12.15 og stilte os blot i køen få minutter før, viste papirerne og gik ind i kabinen.

En af Verdens mest imponerende kabinebaner

Når man står på platformen og venter på at kabinen, i sin stålwire, kommer ned, er der én ting man hæfter sig ved. På den store klippeside som den forcerer er der ingen pyloner! Det vil sige, at wirerne hænger i et spænd. Med en 1000 meters højdeforskel er det ret imponerende og tyngden på wirerne gør, at det sidste stykke ved topstationen næsten føles lodret.

Kabinerne som kører som penduler, kan medbringe ca. 50 personer hver og når man er højst over jorden er der 210 meter ned!

Som noget ganske særligt og helt unikt for kabinebanen på Dachstein, har man mulighed for at stå på taget af den ene af kabinerne, mens den kører op og ned! Der er lavet en lille platform med et ret sikkert hegn omkring, hvor der er plads til ti personer. Det er kun på den højre kabine, set nedefra.

Da vi skulle ned fra bjerget var det den vi skulle med. Der er lidt rift om pladserne på taget, så selv om vi forsøgte at komme hurtigt frem, lykkedes det kun teenagesønnen at få plads. Det gjorde nu ikke så meget, for hverken fruen eller teenagedatteren er særlig højdestærke og jeg ofrede mig gerne for hans skyld. Lige før vi skulle ombord, kaldte han på mig oppefra. En anden far var blevet noget bleg om næbbet og ville alligevel ikke stå udvendigt, så der var plads til mig.

Det var en fantastisk oplevelse. Kabinen kører 43 km/t og tilbagelægger de 1000 højdemeter på 6 minutter! Så man får vind i håret og udsigten behøver man næsten ikke at beskrive, den er selvsagt noget helt for sig selv.

En anden detalje, som man mærker udvendigt er temperaturforskellen. Oppe på gletsjeren var der under 10 graders varme og blot 1000 meter længere nede var der 26! Det betyder at man kombineret med farten, faktisk hundefryser når man starter, trods medbragt overtøj, og at sveden pibler af een 6 minutter senere og det ikke kan gå hurtigt nok, med at få jakken af.

Grunden til den store temperaturforskel er ikke kun højden. Kabinebanen går op på sydsiden og dalstationen ligger badet i sol og i læ af bjergsiden. Gletsjeren ligger på bagsiden af bjerget (nordvendt) og den store ”isterning” afgiver masser af kulde.

Få dage inden vi var deroppe var der kommet 20 centimeter sne. I midten af juli! Så det er helt nødvendigt med overtøj, hvis man vil have noget ud af besøget.

Et fantastisk vinterrige

Det er i sig selv en kæmpe oplevelse, i løbet af seks minutter, at komme fra sommervejr til et vinterrige med sne, is og lave temperaturer.

Alligevel har man gjort sig yderligere anstrengelser for give de besøgende en ekstra oplevelse.

Dels har man bygget et sti og brosystem udvendigt på Dachsteins klippevæg. Bjerget er med sine 2996 meters højde det højeste i området. Men det der gør det særligt imponerende er de næsten lodrette klipper på den øverste kilometer. Dem kan man altså komme ud og gå på og ikke nok med det! Der er bygget en hængebro over afgrunden og flere udsigtsplatforme, selvfølgelig med glasplader i bunden, så man rigtigt kan fornemme højden. Det mest spektakulære er måske en ”trappe til intet”. Den hænger fra klippen uden at være understøttet. Man går nedad trinnene til en lille platform. Under sig har man mange 100 meter luft inden der igen er fast grund. Trinnene og gulvet i platformen er selvfølgelig også glas.

En anden fascinerende oplevelse (og knap så grænseoverskridende) er Eispalatz. Ispaladset, et tunnelsystem som er hugget ind i gletscherens massive is. Det er en stor oplevelse at gå i gangene hvor væggene er mange tusinde år gamle. Isen er gennem årene blevet presset til utrolige skulpturelle former og ikke to centimeter af de lange gange er ens. Derudover er der tilført menneskeskabte isskulpturer, som er utroligt smukke. Flere steder har man tilført lyseffekter for at frembringe det flotteste af iskrystallernes egenskaber. Der er en konstant temperatur på 0 grader i Ispaladset, så selvom man kunne lade sig helt hen til den flotte isverden, er der en naturlig grænse for, hvor længe man kan holde varmen, med mindre man har skitøj på.

Sommerkortet dækker al transport med bus og kabinebanen, men man betaler lidt ekstra for besøg på hængebroen og ispaladset. Ca. 10 euro for voksne for begge dele er godt givet ud.

Bliver det for koldt kan man sætte sig ind i cafeteriet og få en kop kaffe eller varm chokolade. Det er yderst fornuftige priser, taget i betragtning at det er en rigtig turistmagnet.

Man skal sætte 6-7 timer af til udflugten til Dachstein. Men tager man afsted om morgenen/formiddagen, er der stadig tid til et dyp i hotellets pool eller en tur til badelandet i Shcladming inden aftensmaden.