Find din billige skiferie her
Ændre børns alder
Du kan også kontakte os på 97 325 325

Big 5 i Saalbach

mandag d. 06. november 2017

Benene er ved at eksplodere og selvom det går nedad de sidste kilometer mod Saalbach, er det svært at stå op i pedalerne. Vi har tilbagelagt 63 km og 5000 højdemeter og selvom vi har ”snydt” og kørt med lift de 3500 af højdemeterne så har vi brugt mange timer i sadlen, kørt i terræn hvor man virkelig skal koncentrere sig og klaret nogle heftige opkørsler. Alt i alt har det været en af de bedste dage som mountainbiker...

Vi ankom til Saalbach to dage tidligere om aftenen og havde planlagt at cykle allerede første dag. Men en koldfront med regn havde trukket ind over den charmerende dal og gav sit våde bidrag til at holde bjergene grønne og fugtige. Det havde klaret op om eftermiddagen, så vi havde kørt en eftermiddagstur op til bjergkammen over mod Leogang og taget Milka-nedkørslen tilbage til byen. 915 højdemeter op på kun 9 km kunne godt mærkes dagen efter. Tilgengæld, havde vi konstateret at allerede kort tid efter regnvejret var nedkørslerne rigtig gode og ikke specielt våde. Østrigske bjerge kan noget med regnvand, som danske muldjordsskove godt kunne lære lidt af.

Næste dag var vejret godt. 20 grader frisk bjergluft og en blå himmel over den grønne dal. Vi startede vores Big 5-tur i Hinterglemm. Det var fordi familiens piger gerne ville på vandretur, deroppe og vi kunne følges med den første lift, Zwölfkoglerbahn.

500 højdemeter længere oppe tog vi afsked med pigerne og var klar til vores første nedkørsel, Z-line. Med lidt nervøsitet og en masse store forventninger, lod vi de grove dæk rulle ned ad det røde spor, med en finger på hver bremse, parat til at stoppe hvis panik pludselig skulle indfinde sig.

Z-line er den eneste røde (alle andre er blå) på Big 5 og det var måske ikke så velovervejet at starte ud på den. Men det gik over al forventning. Vi kom hurtigt op i fart og begyndte at tage lidt luft på hoppene og køre højt i de mange berms. Når det blev alt for stort, var der altid en B-eller-chickenline man kunne vælge. Vel nede var starten på et stort smil allerede begyndt at brede sig på vores ansigter.

En kort rulletur gennem Hinterglemm senere, var vi klar ved næste lift, Reiterkogel. Efter en kort lift tur, står man på toppen af det fede flowspor, Blue Line. Her bliver selvtilliden tanket op til maks og man kører med høj hastighed gennem berms, over små rollers og hop.

Når den fede nedkørsel er overstået, ændrer Big 5 lidt karakter. Man kører op gennem Saalbach og finder Kohlmais-liften. Den tager man helt til toppen. Heroppe begynder de lidt hårdere udfordringer. Man skal følge et trail på bjergkammen mod Leogang-området. Her minder det lidt om dansk muldjord og dagen efter et kraftigt regnvejr, er der noget vådt og mange fedtede rødder. Det er en udfordring, som giver en masse træning og man kan virkelig blive presset på balancen.

Inden man kommer til toppen af Asitzbahn, kommer man også ud på en flot, naturlig nedkørsel, med efterfølgende opkørsel. Når man kommer op, står man overfor Leogangs imponerende bikepark. Her kører pro'erne hvert år World Cup i Down Hill, på en voldsom bane som kan få de fleste til at ryste i bukserne. Heldigvis er der i parken også et par fantastiske flowtracks. Vi valgte de anbefalede, Hot Shots og Hang Man. Det var igen vildt fedt og med 900 højdemeter nedad i et hug, begyndte man at kunne mærke trætheden i underarmene og benene.

Efter liftturen op igen, valgte vi en alternativ rute op over toppen af Kleiner Asitz. Det var en voldsom opkørsel, som alligevel blev overgået på den efterfølgende tur over Grosser Asitz. Inden vi begyndte turen tilbage til Saalbach, fik vi frokost på Seidl Alm. Det gav minder tilbage til vinteren hvor vi på skiferien også havde gjort holdt og fået frokost her. Selv om temperaturen var lidt højere, var måltidet ligeså tiltrængt når kroppen var slidt efter cykling som efter skiløb.

Med fornyet energi, gik turen tilbage langs bjergkammen. For at komme det sidste stykke ned til byen, kørte vi endnu en gang Milka. Det er en fantastisk nedkørsel, som kan køres på en hardtail, men på en kraftig fully kan køres i et betydeligt højere tempo. Vælger man at ”lappe” den en dag, kan man virkelig få flyttet sine grænser og få nogle fede ture.

I bunden af Milka, kommer man direkte ned i Saalbachs hyggelige centrum. Inden man drøner videre til Schattbergliften, kan man evt. tage en kaffe på en af de hyggelige cafeer i byen, eller man kan gemme den til, man er helt færdig med runden.

Schattbergliften fører én 1000 meter op til Schattberg Ostgipfel. Herfra går den sorte X Line tilbage til byen. Den er ikke en del af Big 5, men kan køres en anden dag, når man har fået nedkørslerne ind under huden.

For at følge Big 5, skal man over til Westgipfel. Her bliver man virkelig sat på prøve. Opkørslen er vildt stejl og langs den ser man fuldvoksne, stærke mænd trække deres potente mountainbikes. Når man som os, starter i Hinterglemm, bliver det den sidste opkørsel og med efterhånden mange km og tråd i benene var det ekstremt hårdt. Men endnu en gang bliver man belønnet på bedste vis. Fra toppen af Westgipfel starter den efterhånden legendariske nedkørsel Hacklberg Trail, nemlig.

Med en længde på 8 km og mere end 1000 højdemeter er det en værdig afslutning på et stort mtb-eventyr. Og selv om vi næsten ikke kunne hænge sammen på de sidste km ned mod Hinterglemm, sad der et kæmpe smil på vores ansigter.

Vel nede blev vi genforenet med pigerne, som mente at det nu var på sin plads med andre aktiviteter som badeland, minigolf og strøgtur. Efter en længere diskussion og slitage på alle overtalelsesevner, lykkedes det at overbevise dem om, at det var en god ide med en eftermiddag på hotellet med

Find din cykeloplevelse i Saalbach her

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få dine rejsedrømme opfyldt

Ved tilmelding accepterer du vores betingelser